Grunnleggende ferdigheter i felles programfag
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I IKT-servicefaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i IKT-servicefaget innebærer å utvikle evne til kommunikasjon og presentasjon. Dette danner grunnlag for dialog med brukere og leverandører.
Å kunne utrykke seg skriftlig i IKT-servicefaget innebærer utforming av informasjon til bruk i virksomheten, å svare på henvendelser, å utarbeide skriftlige planer, og å dokumentere arbeidsprosesser som ledd i virksomheters kvalitetssikrings- og utviklingsarbeid.
Å kunne lese i IKT-servicefaget innebærer å samle inn og forstå informasjon på norsk og engelsk som grunnlag for god kommunikasjon, og å kunne orientere seg i faglitteratur som grunnlag for problemløsning og utvikling.
Å kunne regne i IKT-servicefaget innebærer å foreta beregninger og forstå tallstørrelser i tilknytning til gjennomføring av kost/nyttebetraktninger, tilbud, investeringer og driftsutgifter.
Å kunne bruke digitale verktøy i IKT-servicefaget innebærer å innhente informasjon gjennom kunnskapsnettverk, strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse av eget arbeid.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home